Lucien Claessens Consultancy

Geslaagde discussie over de waarde(n) van het familiebedrijf

Geplaatst op door . In de categorie: overdracht, trends, visie. 1 Reactie op dit bericht.

Op 6 november vond het seminar “ Waarde(n) van het Familiebedrijf’ bij Tias Nimbas plaats. De belangstelling  was overweldigend; de zaalcapaciteit was optimaal benut. Paul van Liempt, bij de meeste aanwezigen alleen bekend als ‘stem op BNR’, vervulde met verve de rol van dagvoorzitter.

Programma en sprekers

Na een korte inleiding van Floris Deckers en Jurgen Geerlings van Tias over de ontwikkeling en toekomst van familiebedrijven, hielden een aantal sprekers van vooraanstaande familiebedrijven een betoog over specifieke thematieken van het familiebedrijf.

  • Marlies van Wijhe, ceo van Van Wijhe Verf, (bekend van o.a Ralston), maakte indruk met  een inleiding over hoe een verffabriek een grote reputatie op het gebied van duurzaam ondernemen heeft weten te creëren.
  • George Terberg,voorzitter Raad van Bestuur van de Terberg groep legde uit hoe dit bedrijf technisch personeel weet te boeien en te binden.
  • Koos van Oord, oud bestuursvoorzitter van de Van Oord Groep,  schetste hoe het bedrijf en de familie is georganiseerd.
  • Abel Slippens, oud-directievoorzitter van Sligro, gaf aan waarom een verplichte governance code voor familiebedrijven gevoelig ligt en
  • Henk van Koeveringe, van de Roompot Groep, gaf aan dat het voor hem helemaal niet zo ‘vanzelfsprekend’ is dat kinderen automatisch als opvolger worden geoormerkt.

Daarna was er een paneldiscussie met als panelleden Floris Deckers, Abel Slippens en Hans Biesheuvel(MKB Nederland). Panelleden en ondernemers namen daarbij geen blad voor de mond. We noteerden een aantal stevige uitspraken over wat er in Nederland nog allemaal is te winnen om het ondernemerschap van familiebedrijven te bevorderen:

  • Ondernemerschap, fatsoen, moraal, goede opvoeding: dat telt. Daar hebben we geen 100 regels voor nodig.
  • MVO is te vaak lippendienst bij de grote jongens; duurzaamheid behoort tot de eigenheid van familiebedrijven via intrinsiek intergeneratiedenken.
  • Familiebedrijven denken in generaties in plaats van kwartalen.
  • Nederland heeft nog maar drie pianostemmers; ze zijn bij beleidsmakers met naam bekend; dat wel.

Waarom?

Het seminar was bedoeld om het familiebedrijf op de kaart te zetten. Waarom?
Daar zijn heel veel goede redenen voor en zelf zijn familiebedrijven daar te bescheiden voor. Vanuit onze betrokkenheid gaan we ze daarmee helpen.

Hoe gaan we verder?

In de novemberuitgave van het blad Managementteam, zal uitvoerig aandacht worden besteed aan het seminar maar ook aan familiebedrijven in zijn algemeenheid.

Daarnaast is er een cahier uitgegeven ’Waarde(n)van het familiebedrijf’, waarin naast de beschouwing van ondergetekende en Jurgen Geerlings, een aantal succesvolle familiebedrijven schetsen wat er allemaal speelt bij hun familiebedrijf. Het cahier is een co-productie van Van Lanschot, kennispartner TiasNimbas en mediapartner ‘Managementteam’ en is verkrijgbaar bij de kantoren van Van Lanschot.

Er zal van onze kant nog meer reuring volgen. Ik, en met mij vele anderen, vind het namelijk hoog tijd dat familiebedrijven de aandacht krijgen die ze verdienen. Bovendien is er nog veel te halen bij beleidsmakers. Wordt vervolgd!

Logo Managementteam

Reacties - Eén reactie op “Geslaagde discussie over de waarde(n) van het familiebedrijf”

  1. Frits van Wezel schreef:

    Ook ik vind het hoog tijd dat familiebedrijven de aandacht krijgen die ze verdienen, sterker nog ik denk dat onze samenleving het belang van gezonde familieondernemingen ernstig onderschat. Om die reden hebben wij bij Familiezaken ook deze doelgroep op het oog! Meer aandacht dus, helemaal mee eens!
    Onlangs echter vroeg mij iemand of al die familiebedrijven zelf ook op alle aandacht zitten te wachten; immers er is een hele grote groep adviseurs die vanuit oprechte liefde voor het familiebedrijf allerhande diensten en producten ontwikkelt, inclusief ondergetekende. En al die adviseurs zien het belang van familieondernemingen en zouden erg graag met hen aan de slag gaan.

    Wij willen met zijn allen die familiebedrijven graag “op de kaart zetten” en we constateren dat ze daar zelf “te bescheiden” voor zijn. Maar kan het ook zijn dat die familieondernemingen helemaal niet op ons zitten te wachten? Ik hoop het wel, maar schrik elke keer weer van alle collega’s die roepen dat het zo lastig is om onze potentiële klanten ervan te overtuigen dat ze ons nodig hebben….

    drs. Frits van Wezel
    initiatiefnemer Familiezaken

Plaats een reacties




HTML5 Beschikbare tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>