Lucien Claessens Consultancy

Paradigma van berichtgeving rond familiebedrijven

Geplaatst op door . In de categorie: in de media, onderzoek, overdracht. Geen reacties op dit bericht.

Mijn collega’s Herman en Kai attendeerden me bijna gelijktijdig,  in behoorlijke staat van opwinding, op een artikel in het Brabants Dagblad van 23 oktober jl. naar aanleiding van een onderzoek door Ernst & Young. Uit dit onderzoek zou blijken dat het familiebedrijf ten dode is opgeschreven als gevolg van een gebrek aan opvolgers. Dit rijmde helemaal niet met mijn eigen ervaring.

Wat is hier aan de hand?

Nadere bestudering van het onderzoek stelde me echter gerust. Natuurlijk wordt bijna niemand vanuit de schoolbanken opvolger; want zo luidde de vraagstelling in het onderzoek. Eerst maar eens elders de vleugels uitslaan.  Ook is niet nieuw dat opvolging vanuit de familie bij kleinere bedrijven moeizamer verloopt dan bij de grotere familiebedrijven. Kinderen ervaren bij de kleinere bedrijven de struggle van hun ouders immers dagelijks aan den lijve. Ze hebben hier, althans in Nederland, weinig trek in en maken andere keuzes. In feite dus geen nieuws, behoudens de vergelijkingen met andere landen.

In de nieuwskop verdwijnt de nuancering

De nieuwsvorming rondom dit onderzoek bewijst weer eens dat ‘koppen‘ van nieuwsberichten, de mate van nuancering, vraagstellingen in onderzoeken, maar ook  vooral de interpretatie van onderzoeksuitkomsten, een eigen waarheid creëren. Ik word in mijn standpunt gesteund door Roberto Flören, hoogleraar familiebedrijven aan Nijenrode die, in een artikel van 25 oktober in het Nederlands Dagblad, geen spaan heel laat van het onderzoek.  Zo ver wil ik overigens niet gaan. De culturele aspecten in diverse landen die  een rol spelenn bij opvolging, zijn wel degelijk interessant. Voor het overige onderschrijf ik hartgrondig wat Flören stelt. Om niet in herhaling te vervallen verwijs ik in bijgaande link naar dit artikel dat tegen betaling van 50 cent wordt opengesteld.

Eén toevoeging wil ik wel maken: afhankelijk van de gekozen definitie voor familiebedrijven kwalificeren bedrijven waar partijen van buiten de familie het bedrijf overnemen, nog steeds als familiebedrijf. Vanuit dit paradigma geredeneerd zijn en blijven familiebedrijven hoeksteen van onze economie.

Reacties - Geen reacties op “Paradigma van berichtgeving rond familiebedrijven”

Er zijn nog geen reacties geplaatst...

Plaats een reacties




HTML5 Beschikbare tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>