Lucien Claessens Consultancy

Internet biedt veel kansen voor familiebedrijven

Geplaatst op door . In de categorie: visie. Geen reacties op dit bericht.

Razende treinNaar mijn mening is er voor familiebedrijven veel meer te halen als ze sneller op de digitale trein springen. Een trein die in essentie gaat over nieuwe manieren van communiceren, maar door veel bedrijven gemist wordt. Internet speelt bij de meeste familiebedrijven wel degelijk een rol, een vervangende rol in plaats van een vernieuwende. In plaats van een winkel of showroom komt er een webshop, waar nog steeds sprake is van eenzijdige communicatie.

Waar je ook heen gaat, overal zie je mensen met de nieuwste apparaten in hun handen, waarmee ze constant in verbinding staan met het internet en hun persoonlijke netwerk. Jongeren spannen de kroon, maar 30-ers, 40-ers en 50-ers raken inmiddels ook aan hun mobiel geplakt. Als iemand twittert: ‘Dit is een slecht restaurant, ik wacht al uren op de bediening en het eten is pet’, dan zal het restaurant dit diezelfde avond nog merken. Deze boodschap wordt namelijk door anderen gelezen en wandelt binnen een paar minuten een netwerk van zo’n 1000 mensen door.

Reactie en interactie

Hoe ga je hier als restaurant mee om? Een website starten, een afhaalwinkel? Natuurlijk niet, als restaurant moet je daarentegen deelnemen aan de conversatie. Bied de persoon je excuses en een etentje aan en gebruik het moment om er een positieve draai aan te geven. Andersom werkt het natuurlijk ook. Een Tweet of Facebook bericht dat luidt: ‘Ik zit heerlijk op het terras van restaurant ## te dineren, fantastisch!’ heeft dezelfde reikwijdte en het omgekeerde effect. Het is eigenlijk net zo’n krachtige zender als de traditionele zenders, zoals het merk en het bedrijf.

Waarom is het voor familiebedrijven zo moeilijk om deze één-op-één-communicatie zodanig op gang te krijgen dat dit een normale procedure wordt? Misschien omdat de ontwikkelingen zo snel gaan en het op termijn een geheel nieuwe organisatie en business model vergt? Welnu, dan heb ik goed nieuws: uit steeds meer onderzoeken blijkt dat bedrijven, die internet optimaal inzetten, sneller groeien en beter presteren.

Tegen de ondernemers die nog twijfelen heb ik de volgende boodschap: wanneer je naar een trein kijkt die voorbij raast, lijkt hij erg snel te gaan, maar als je zelf in die trein zit, valt het allemaal reuze mee. Zelfs in de trein is er plek voor rust, een plek om andere mensen te ontmoeten, een gesprek aan te gaan en te luisteren naar de verhalen van anderen. Een plek die je continue naar nieuwe bestemmingen zal voeren”.

Reacties - Geen reacties op “Internet biedt veel kansen voor familiebedrijven”

Er zijn nog geen reacties geplaatst...

Plaats een reacties




HTML5 Beschikbare tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>