Lucien Claessens Consultancy

BNR interview over innovatie bij familiebedrijven

Geplaatst op door . In de categorie: in de media. 1 Reactie op dit bericht.

De derde Familiebedrijvenbarometer, uitgebracht in december 2011 stond in het teken van innovatie bij familiebedrijven. BNR nodigde mij uit om de conclusies toe te lichten.

Ga naar het artikel en radiofragment over innovatie bij familiebedrijven.

 

Reacties - Eén reactie op “BNR interview over innovatie bij familiebedrijven”

  1. Naina schreef:

    Ja, je kunt groeien. Het hangt er vanaf wat je onder groei wilt veaasrtn, maar ervan uitgaande dat hier financiële groei (rendement) bedoeld wordt. Mijn mening (en gebaseerd is op praktijkcases): veel bedrijven grijpen in een recessie naar de kostenkant, snijden in overbodige uitgaven. Andere kijken welke producten of zelfs divisies ze willen afstoten. Ook merk ik dat er in 90% van de gevallen gezocht wordt naar nieuwe klanten (!)Hier een uitroepteken. De ondernemersgedachte om groei te realiseren door meer klanten te werven is heel logisch. Echter, niet altijd even slim. Kijk eerst naar je klantenbestand. Waarschijnlijk is tussen de 15% en 40% (waarheidscijfers) van de klanten verlieslatend. Door inzicht e9n overzicht te creëren over je klantenbestand realiseer je al snel (binnen 2 weken) een aantal dingen:1. wie is mijn top 10% klanten waar mijn organisatie op drijft?. Welke van die klanten zijn echt partner en welke haken potentieel af (werkelijk aanwezig risico)3. waar zit eigenlijk de waan van de dag’? Vaak krijgen kleine klanten evenveel (of zelfs meer) aandacht, tijd en prioriteit dan de grote4. hoe hebben de klantbestedingen zich over de afgelopen jaren ontwikkeld?Uit deze stappen leidt je gemakkelijk af of je nadruk moet liggen op acquisitie-inspanning of op behoud, danwel verder uitbouwen van bestaande klanten.Last but not least: kijk kritisch naar welke klanten krijgen welke service, aandacht, prioriteit, uitnodigingen voor relatie-evenementen, etc. Snel rendement verbeteren, zonder structurele ingrepen in de organisatie of dure marktverkenningen.Succes!!

Laat een ractie achter voor Naina




HTML5 Beschikbare tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>