Lucien Claessens Consultancy

De lessen van het familiebedrijf

Geplaatst op door . In de categorie: visie. Geen reacties op dit bericht.

Wat nou kredietcrisis?

Toen ik laatst een boek wilde kopen en een bekend warenhuis binnenliep, werd ik geconfronteerd met het fenomeen ‘dolle dwaze dagen’. Krijsende en graaiende consumenten liepen mij bijna ondersteboven – en ik verzeker u dat daar heel wat voor nodig is. Nadat ik me snel weer een weg naar buiten had gebaand, flitste door mijn hoofd: wat nou kredietcrisis? Want hoewel deze crisis al geruime tijd de dagelijkse actualiteit beheerst, heeft de financiële crisis blijkbaar nog niet zijn weerslag op de reële economie. En dát, beste lezer, is naar mijn mening nou precies wat onze huidige samenleving kenmerkt.

Korte termijndenken blijft dominant

We vragen ons steeds minder af hoe het nou zo ver heeft kunnen komen en wat de mogelijke gevolgen op termijn zullen zijn. Nee, we zijn alleen nog maar geïnteresseerd in de gevolgen voor vandaag en morgen. Oplossingen zijn dan ook vaak niet meer fundamenteel maar slechts symptoombestrijding. De kans op herhaling wordt hiermee in essentie niet voorkomen. We zien dat ook terug in de wijze waarop grote bedrijven, en met name grootbanken, worden aangestuurd. Alleen de resultaten op korte termijn, de output, zijn van belang. Ze verzinnen hiervoor zelfs nieuwe kengetallen en vergelijken die met die van de concurrentie. Vervolgens wordt de organisatie verder op scherp gezet met hogere targets, incentive reizen, variabele beloningen, bonussen en optiepakketten om de prestaties van de verkopers tot nog grotere hoogten te stuwen. De oorspronkelijke visie, missie en strategie  van het bedrijf raken ondergeschikt aan de financiële waan van de dag.

Familiebedrijven werken vanuit lange termijnvisies

Hoe anders is dat in het familiebedrijf! Daar heerst gelukkig een heel andere ethiek. Zo blijft het management in dit soort bedrijven vaak veel langer aan en dat geeft een andere bedrijfssituatie. De directeur van een familiebedrijf vertoont grote loyaliteit ten opzichte van zijn organisatie en is in staat om een langetermijnvisie te ontwikkelen en deze ook daadwerkelijk uit te voeren. Hij wordt niet geremd door aandeelhouders die voornamelijk geïnteresseerd zijn in resultaten op de korte termijn. En boven alles staan de continuïteit van het bedrijf en werkgelegenheid voor het personeel. Zelfs de ultieme maatregel wordt niet geschuwd: als het bedrijf verkocht moet worden aan niet-familieleden dan gebeurt dat!

De gevolgen van het output-denken

Maar ondanks het enorme aandeel van familiebedrijven in onze economie, zowel in aandeel BNP als in werkgelegenheid, hebben van andere bedrijven en politici de wijze lessen van het familiebedrijf nog steeds niet geleerd. Ik zou zeggen: lees het boekje Intensieve Menshouderij van Jaap Peters en Judith Pouw.Het gaat over de wijze waarop wij organisaties inrichten: puur gericht op output. Daarbij is het steeds meer beperken van de vrijheid en eigen initiatief van de medewerkers op de werkvloer het standaard organisatiepatroon, terwijl het topmanagement zich juist steeds meer vrijheidsgraden toe-eigent. Het boek is helder over de gevolgen daarvan.

Reacties - Geen reacties op “De lessen van het familiebedrijf”

Er zijn nog geen reacties geplaatst...

Plaats een reacties




HTML5 Beschikbare tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>